Хочу запропонувати вам навчально-методичний посібник "Використання технологій нейролінгвістичного програмування в практичній діяльності вчителя початкових класів".
Посібник допоможе педагогам урізноманітнити структуру уроків і методи роботи, відійти від шаблонів, навчити учнів діяти творчо і самостійно, враховуючи їхні індивідуальні особливості та інтереси.
Актуальні проблеми педагогіки початкової
освіти.
У ХХІ
столітті виникають нові поняття в галузі освіти – це вчення про європейську
освіту, дидактичні концепції, на яких вона будується, це планетарна освіта, яка
спирається на найвищі універсальні цінності виховання дітей планети Земля, а не
тільки окремої країни, на формування компетентності в рішенні проблем світу, на
вихованні почуттів причетності до Землі, це духовна освіта, яка спрямована на
розвиток духу людини.
Концептуальні
основи нової парадигми освіти визначені в Декларації прав людини, в програмі
«Освіта ХХІ століття», де відзначається, що освіта має бути спрямована на
всезагальний розвиток особистості. Це принципове положення присутнє майже в
усіх сучасних зарубіжних програмах педагогічних систем освіти. В них переважає
альтернативна спрямованість навчання, критика розуміння навчального процесу як
процедури здобуття інформації, обов’язкові суми знань, засвоєння повного
переліку вмінь і навичок, вивчення директивно – певної кількості предметів.
Сьогодні глобальним проблемам розвитку освіти у світовій практиці відводиться
дуже багато уваги, сучасна психологія освіти, яка прагне до осмислення феномена
освіти, його природи та функцій у соціумі і культурі, розглядає найбільш загальні методологічні і світоглядні основи
розвитку освіти, особливості її функціонування, характер здійснення перетворень
в освітянській галузі, сукупність психологічних настанов щодо процесу засвоєння
знань. Насамперед ідеться про такі питання, як психологічне розуміння людини,
природи її розвитку і пізнавального ставлення до світу.
Повноцінний
розвиток особистості передбачає не лише фізичний, психічний і соціальний
розвиток, а й здатність зазирнути в майбутнє, уміння будувати свої життєві
плани і, на основі цього, розвивати в собі здатність до само актуалізації,
усвідомлення свого «Я», пошуку ідеалу.
Досвід
робити педагога показує, що досягти високих результатів навчально – виховної
роботи школярів можна лише за умови здійснення відповідного психологічного
супроводу кожного класного колективу та учня. Ефективність роботи можлива лише
за умови грамотного психо – діагностичного дослідження учнів.
Давайте
згадаємо той день, коли ви самі вперше пішли до школи. Хто вас туди повів? Як
ви були вдягнені? Які картинки спливають у пам’яті? Букети квітів, голосна
музика, схвильовані, чомусь забігані батьки. І ви почуваєте себе водночас і
дуже гордими, і трохи переляканими. А потім вас ставлять у строй таких самих
нарядних дітей, ведуть в клас, прикрашений кульками та красивими картинками. А
далі… Далі починається шкільне життя. І якщо початок його у всіх однаковий, то
далі шляхи розходяться. Комусь вдасться встати на шлях успіху, йому будуть
супутниками радість, впевненість в собі, прагнення творити та узнавати щось
нове. А комусь буде важко навчатися і тоді його супутниками стануть страх та
образа, а за ними прийде почуття власної неповноцінності,занепаду, небажання
навчатися.
Як
допомогти дитині знайти правильний шлях у школі? Зазвичай дорослі концентрують
свої зусилля тільки на тренуванні дітей в різних навчальних вміннях: читанні,
письмі, рахуванні. Забувають про те, що дитина в школі не тільки читає, пише та
рахує, а й відчуває, переживає, розмишляє, оцінює себе, друзів, дорослих. І допомогти
йому необхідно насамперед в розумінні самого себе та свого місця в шкільному
житті, у взаємодії з дітьми та вчителем, допомагати в пошуку ресурсів,
установлюванні віри в себе та свої можливості, прагненні до подолання шкільних
труднощів. Тоді дитина в школі буде пізнавати не тільки зовнішній світ, а й
самого себе.
Одним з
найбільш ефективних способів формування інтересу дитини до пізнання, відкриття
нового, забезпечення міцності та надійності засвоюваних знань є становлення
продуктивного спілкування учнів. Щоб спілкування в таких системах, як «учень -
учень», «учень – клас», «учень - учитель» було позитивним, необхідно подолати
фізичні, психологічні та комунікативні бар’єри спілкування, що існують між
учнями.
·
Фізичні бар’єри – це
нерозвинений фонематичний слух, недосконала артикуляція окремих звуків, що
заважають спілкуванню. Для подоланні цих недоліків на уроках використовують
вправи на розслаблення мовного апарату, фонетичну зарядку, у ході яких діти
вчаться правильно дихати, проговорювати скоромовки.
·
Психологічні
бар’єри – це симпатії і антипатії, що
існують між учнями і заважають взаєморозумінню між ними. Для подолання цих
барєрів необхідно створювати мовні проблемні ситуації, що спонукають
висловлюватися замість персонажу твору або разом з ним; усвідомлювати, що
словом необхідно користуватися обережно, тактовно. Тобто слово розглядаємо не
стільки в лексичному і граматичному ракурсах, скільки у психологічному, ним можна образити,
скривдити, підбадьорити, звеселити, заспокоїти. Як показала психолого – педагогічна
діагностика учнів і комплексний аналіз результатів, будувати стосунки з
ровесниками учням досить часто заважають такі вади особистості, як замкненість,
сором’язливість, невпевненість у собі, що супроводжується неадекватною
самооцінкою. Робота з вадами проводиться на корекційних заняттях, психолого –
педагогічних тренінгах, на уроках та виховних годинах тощо.
·
Комунікативні
бар’єри – відсутність здатності
учасників спілкуватися, вдумливо слухати і розуміти один одного, висловлювати
свої думки, переконувати, будувати логіку доведення. Подоланню таких бар’єрів
прияє розвиток мислення у учнів, зокрема таких його якостей, як самостійність,
глибинність, гнучкість, відкритість. Засобами розвитку цих якостей вважаємо:
-
стимулювання уяви,
інтуїції, заохочення до дитячої творчості;
-
розвиток мислитель
них процесів під час евристичної бесіди;
-
самостійне
розв’язання учнями завдань у спільній навчальній діяльності.
Немає коментарів:
Дописати коментар